De dood van onze Camper en de prachtige Highway 1 - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Tom Toren - WaarBenJij.nu De dood van onze Camper en de prachtige Highway 1 - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Tom Toren - WaarBenJij.nu

De dood van onze Camper en de prachtige Highway 1

Door: Tommy en Puul

Blijf op de hoogte en volg Tom

05 December 2008 | Verenigde Staten, Santa Barbara

Ons vorige bericht eindigde met ellende met onze camper. Ik begin dan ook maar gelijk hoe dat verder is gegaan. We hebben onze camper vanuit San Francisco naar het verhuur bedrijf in Arroyo Grande moeten laten slepen (5 uur rijden). Het was weekend en dus werd er niet meer naar de camper gekeken. We hebben toen maar een auto gehuurd en zijn richting Santa Barbara gereden. Dit is in de zomer een zeer populaire badplaats. Hier hebben we nog even op het strand gelegen aangezien het mooi weer was. In dit plaatsje wonen ontzettend veel studenten, en het was zaterdag. Dus 1 + 1 = 2 en wij dus ’s avonds de stad ingegaan. Er was 1 straat met ongeveer 20 kroegen. Zoiets als Stratum alleen dan ietsje kleiner. Kortom hier hebben we ondanks alle ellende van de camper een zeer goede avond gehad.

Na het weekend weer terug naar de garage waar onze camper stond. Om onze camper te maken moest er uiteindelijk een compleet nieuw motorblok in worden gezet. Kortom deze reparatie was veel en veel te duur in verhouding met de leeftijd van de auto. Wij wilden dit niet gaan betalen aangezien het risico veel te groot was dat er straks weer wat aan de camper stuk ging en dat we de borg ook niet terug zouden krijgen.

En daar sta je dan, zonder camper. Nu denk ik, dat jullie denken, is het verhuur bedrijf niet verantwoordelijk voor reparaties? Uhm.. nee bij dit bedrijf niet. Hun contract was waterdicht, en wij zijn eigenlijk gewoon zo stom geweest dit contract te ondertekenen. Maar ja, dat is altijd achteraf gelul. Dus we zijn nu een hoop geld kwijt, wat ons noodzaakt onze reis eerder te beëindigen. We zullen nu zo rond de kerst weer een keer voet op Venloosche bodem zetten. Het is zuur, maar een wijze levensles. Maar…. we hebben nog de hele kust van Californie te gaan dus genoeg leuke dingen voor de boeg!!!

We hebben een nieuwe auto gehuurd en zijn teruggereden naar San Francisco waar we met onze planning gebleven waren. Helaas regende het en daardoor zijn we weer in hetzelfde hostel waar we ook vorige week waren beland. ’s Avonds zijn we nog de stad ingegaan en maar weer naar dezelfde karaoke avond als de week ervoor. En ook dit keer was het een goede avond. De dag erna was het Thanksgiving en veel dingen waren dicht, omdat iedereen dus kalkoen moest eten. En ja ,echt iedereen eet hier een mega kalkoen met Thanksgiving. Helaas was ook de veerdienst naar Alcatraz gesloten, dus daar konden we weer geen bezoek aan brengen. Uiteindelijk maar een rondje door de stad gelopen en een bezoek gebracht aan een groot zee-aquarium met allerlei soorten vissen die je ook kon aanraken. Ook ging de kroegentocht in het hostel vanwege Thanksgiving niet door, wat we toch misschien wel het ergste vonden.

De volgende dag weer geprobeerd naar Alcatraz te gaan, maar ook vandaag lukte het weer niet omdat het uitverkocht was. Wel hadden we kaartjes kunnen bemachtigen voor 2 dagen later. Deze dag hadden we dus maar een fiets gehuurd en zijn we door de hele stad gefietst o.a. over de Golden Gate Bridge, langs het huis van Full House en door China Town. Uiteindelijk konden we dan toch die zondag wel naar Alcatraz. Hier hebben een audio tour gedaan. We kregen hier een koptelefoontje op en al luisterende (in het Nederlands zelfs) kreeg je een rondleiding door de gevangenis. Ze vertellen hoe de mensen hier leefden/gevangen zaten en over verschillende ontsnappingspogingen. Het was een zeer indrukwekkende en ook wel mooie toer over het eiland en door de gevangenis

Na de dagen in San Francisco zijn we over de voor de Amerikanen zeer bekende Highway 1 naar het zuiden gereden. Dit is een weg die van San Francisco tot Los Angeles bijna constant langs de zee loopt. Het eerste plaatsje waar we gestopt zijn was Santa Cruz. Van verhalen hadden we gehoord dat het hier erg gezellig zou zijn en er vele studenten woonden en er elke avond wel feest was. Wij vol goede moed hier naar toe. Maar helaas, het was vrij uitgestorven. De middag zijn we doorgekomen met een tochtje door een dicht pretpark op de boulevard en kijken naar zeeleeuwen op de pier. Per toeval zagen we nog wel dolfijnen langskomen.

De dag erna was echt de dag van Puul. We kwamen onderweg toevallig het circuit van Laguna Seca tegen. Puul heeft hier de hele dag rondlopen, gekeken, foto’s gemaakt en gepraat met de mensen.

De Highway 1 leidde ons vervolgens langs vele mooie plekken langs de kust. De meest bijzondere plek die wij zeker niet zullen vergeten was de waterval in het Big Sur gebied. Op deze plek kwamen de rotsen stijl vanuit de zee omhoog gerezen. Op een bepaald punt kwam er een waterval vanuit de rotsen het strand op. Alleen de weg liep 100 meter boven het strand. En het strand was niet via een normale manier te bereiken. Hier liep geen weg naartoe en het was daarnaast ook nog verboden gebied. Maar ja, wij moesten en zouden natuurlijk onder de waterval gaan staan. We zijn toen via een levensgevaarlijke route in ons zwembroekje en met handdoekje de rotsen afgeklommen richting de waterval. Voordat we de waterval konden bereiken moesten we ook nog een stukje door zee. Het was dus goed timen wanneer er wel en geen golven aankwamen. Uiteindelijk toch veilig bij de waterval aangekomen. Wij in de zwembroek onder de waterval gaan staan en uiteraard wat fotootjes gemaakt. En ja, toen moesten we nog terug. De heenweg was al levensgevaarlijk, dus besloten we maar een andere route terug te nemen. Deze route liep via een stijle berg omhoog. Uiteindelijk na veel geklauter, angst voor vallen en de parkranger en met overal schrammen toch veilig en heelhuids boven aangekomen. Verder op de highway 1 kwamen we nog zogenaamde Elephant Seals tegen. Dit zijn uitvergrote versies van seabird. Ook leuk om te zien.

Morgen komen we weer in Santa Barbara en dan is het week weekend. We zullen dan ook van het weekend hier blijven en de vrijdag en zaterdag wederom een bezoekje brengen aan de kroegen. Daarna zullen we richting Los Angeles rijden. Kortom het is sneu van de camper. Maar gaan gewoon verder met de prachtige reis hier langs de kust.

Groetjes en tot de volgende keer.

• 05 December 2008 - 06:14

Maud:

Een zwarte dag in de geschiedenis! Hoe moet 't nou met de verhalen over picknicken over bejaarden? Maar stiekem zul je wel blij zijn Tom, dat je met de kerstdagen weer thuis bent, aangezien jij dat immers zo gezellig vindt: 2 dagen lang eten en gezellig doen.

Veel plezier nog de laatste maand! Gaan jullie nog naar San Diego?

• 05 December 2008 - 07:40

Dark The Empire:

Dat zuigt wel als je eerder terug moet komen maar dan beginnen nu echt de zuipweken?;) Hoe vet is het huis van Full House!!!

• 05 December 2008 - 08:00

Sef:

Hey jongens. Ik geniet echt van jullie verhalen. Jammer van de camper, maar goed om te horen hoe jullie de moed erin houden!

• 05 December 2008 - 08:40

P:

Kerels.. vermaak jullie nog! En wellicht zie ik jullie 2e kerstdag in venlo in de stad. Anders zie ik jullie ergens in 2009 wel weer verschijnen. Hoe staat het verder met de vrouwen?

Gr. Peter

• 05 December 2008 - 13:58

Tomke:

Hiere van het gooie leave. Wat een ellende dat ge de reis ierder aaf mot braeke!! :(

Nog maar het beste van maken dan he de kommende dagen.

Mot ge nou het neusje van de zalm 'spring break' missen? ..... och kennende neet natuurlijk :P.

Vuul plezeer nog!

• 05 December 2008 - 15:58

Tom R:

Heej jongens,

Die drie maanden pakken ze jullie in ieder geval niet meer af...zo'n reis moet je gewoon een keer geprobeerd hebben !

Nu in Nederland gewoon sparen en op naar de volgende reis zou ik zeggen! Geniet nog van de laatste weken en in Venlo gaan we snel weer aan het bier !!

Tom, na de winterstop begin ik weer in het tweede... dus maak je borst maar vast nat !

Puul, ik gao vanoavend noar casino dus beej winst van minimaal 10.000 Euro boek ik alvast de volgende reis!

• 05 December 2008 - 18:25

Niiilllsss:

Het belangrijkste van alles? Hoe zit het nu met de weddenschap tussen jou en Bart Lehnen, Kromme? Deze komt door toedoen van de camper wel dichterbij. Op die foto onder de waterval zie ik nog een aanzienlijk buikje wat Bart weer winstkansen geeft.

• 05 December 2008 - 19:43

Karen:

Full House staat op de foto, nu Beverly Hills 90210 nog....

• 06 December 2008 - 02:18

Powell:

Damn, al voor de kerst terug? Dat is over minder dan 3 weken!! Dat is shit man. Jullie kunnen er verder weinig aan doen natuurlijk.

Gingen jullie ook niet naar Mardi Gras? Een gast in m'n kamer kwam uit New-Orleans en hij had erg toffe foto's.

Jammer maar helaas! Geniet dan maar nog meer van de laatste weken.

• 12 December 2008 - 01:05

Anouk:

hey Puul en Tom,

wat verschrikkelijk balen zeg van ogge camper!! volgens mich zou ik echt woedend zien, maar ja wat duuse dr aan als ze 't contract zelf hes onderteikend he!! hahaha, ik zit och maar te dissen. geniet igg nog van de tied deej ge daor heb en dan zeen we os met vastelaovend weer, want dan zeen josien en ik auk weer truuk!!

groetjes,

Anouk