… Het termaalbad in Arcen is er niks bij.. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Tom Toren - WaarBenJij.nu … Het termaalbad in Arcen is er niks bij.. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Tom Toren - WaarBenJij.nu

… Het termaalbad in Arcen is er niks bij..

Door: Tommy en Puul

Blijf op de hoogte en volg Tom

05 Oktober 2008 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

…Rara……, het is bruin, behaard, kan agressief worden en heeft een harem van ongeveer 50 vrouwen? Uhm…. Nee, het is niet de rijkste oliesjeik van Dubai….
Het is een Elk. En nu vraag je je af wat in godsnaam is een Elk? Een Elk is een heel groot hert met een nog groter gewei. Deze beesten terroriseren gewoon het gehele Yellowstone park. Ze staan, schijten en slapen waar het hun uitkomt. Weer wat geleerd vandaag…..

Maar goed…. Het begon op een ijskoude septembernacht ergens in het midden van Yellowstone National Park. (Voor diegene die niet weten waar het ligt kijk maar even op het kaartje op deze site). Tijdens deze ijskoude nacht kwamen we een man tegen die behoorlijk aan het verliezen was van de fles. Hij vertelde ons alles over de elks, wolven, beren en bizons in het park. Dit was een zeer wijze les, want elke nacht in Yellowstone hoor of zie je de beesten wel ergens.

En nu denken sommige van jullie, hebben jullie dan de hele week in de natuur gezeten, ja dat hebben we. Dus ondanks de vele aanvragen voor verhalen over bier, feesten, zuipen en dat soort dingen, moet ik sommige toch teleurstellen. Ook in deze editie niks van dat alles. Maar dat gaat 100% zeker nog wel volgen. Maar zeker bedankt voor alle reacties.

Yellowstone park, het eerste en grootste nationale park van Amerika. Het is een natuurpark wat met alle omringende bossen en bergen bij elkaar dezelfde grote heeft als Nederland. Wat hebben we daar dan de hele week gedaan. De eerste dag zijn we begonnen met de beaver trail, en de Mammoth Hot Springs. Dit was een prachtig wandelpad langs meren, bergen en bossen, en warme bronnen, helaas alleen geen bevers gezien. Tijdens deze wandeling kregen we al gelijk een goede indruk van hoe geweldig mooi dit gebied wel niet is. Om de paar kilometer veranderd hier het landschap. Het wisselt van bijna woestijn landschap tot dicht beboste gebieden tot een landschap wat je alleen in Lord of the Rings ziet. Het hele park is gewoon geweldig.

Yellowstone staat ook bekend om zijn geisers, warm water bronnen, stoomgaten, en modderpoelen. Veel van deze hebben we dan ook bezocht. Het indrukwekkendste van deze dingen was het zogenaamd Norris Geyser Bassin. Dit was een gebied wat echt buitenaards leek. Overal waren borrelende modderpoelen, gaten in de grond waar stoom uitkwam en melkwitte poeltjes waarin al het mogelijke leven gelijk dood zou gaan. De kleuren in het landschap en de poeltjes waren echt fantastisch om te zien. Helaas stonk het hier constant naar zwavel wat uit de grond kwam. Het was te vergelijke met 30 kilo dode vis gemengd met rotte eieren.

Naast veel vulkanische activiteit in het gebied, waren er ook vele watervallen. De spectaculairste was de Grand Canyon of Yellowstone. Wij als echte sportievelingen nemen natuurlijk dan altijd het wandelpad om alle uitzichtspunten te bekijken. Wij zijn niet zoals allemaal die Amerikanen die met hun dikke SUV’s en RV’s van parkeerplaats naar parkeerplaats rijden. En als ze dan eenmaal hun dikke bak geparkeerd hebben, met hamburger en cola in de hand puffend en kreunend 200 meter overbruggen om vervolgens ook het natuurschoon te gaan aanschouwen, en dan net doen alsof ze lekker actief zijn geweest in de natuur. Maar goed verschil moet er zijn. Naast de Grand Canyon of Yellowstone hebben we ook nog de Old Faithfull bezocht. Dit is een actieve geiser die om de 100 minuten een keer stoom en water een meter of 10 de lucht in spuit. Dit was volgens alles en iedereen de topattractie van het park. Wij vonden hem echter wat tegenvallen. Daarnaast hebben we nog vele andere watervallen geisers en hete bronnen gezien. Gedurende de hele week hebben we toch zeer veel gelopen, dus het was een erg sportieve week. We wilden ook graag gaan raften en mountainbiken. Helaas waren alle bedrijven die dergelijke activiteiten organiseren al gesloten, aangezien het voorgaande jaren op dit tijdstip al sneeuwt in het park. Nu was het elke dag ongeveer 23 graden. Door al die inspanning en het warme weer werd er natuurlijk heel wat afgezweet. Helaas waren alle campings echte outdoor campings, zo outdoor dat het maken van een douche teveel werk was. Dus ja wat moet je dan…. Er was net iets buiten het park een plek genaamd de Boiling River. Op deze plek kwam stromend water vanuit een hete bron samen met de ijskoude Yellowstone River. Precies op het punt waar deze 2 rivieren samen kwamen was het heerlijk in het water. Het was net het Termaalbad is Arcen, alleen dan nog beter. Er waren sauna’s in grotten, watervalletjes, stoombaden en natuurlijk de relax gedeeltes waar je fijn liggend kon genieten van het warme water. Als je dan klaar was met badderen kon je nog even afkoelen in het ijswater van de Yellowstone river. Kortom het Termaalbad en Centerparcs kunnen hier nog wat van leren. Dit subtropisch zwemparadijs is van 9 tot 9 geopend waardoor het ook nog na zonsondergang heerlijk toeven is (zie de foto’s).

Tijdens onze dagen en wandelingen in Yellowstone zijn we ook veel dieren tegengekomen. Af en toe belemmerden ze zelfs ons pad. Zo hebben we dus teveel elks, veel bizons, eekhoorns, marmotten, iets wat leek op een fred, een mega uil, een coyote, herten, terror sprinkhanen, slangen en als klap op de vuurpijl bij het uitrijden van het park nog een grizzly beer gezien, Artis was er niks bij.

In Yellowstone is de zomer nu voorbij, het gaat sneeuwen, dus wij vertrekken nu richting de Rocky Mountains.

Tot de volgende keer….

Groeten Tom en Puul

• 05 Oktober 2008 - 05:13

Powell:

Heej mannen,

jullie zijn in het eerste nationale park op de wereld geweest. Ik kom net uit het tweede: Tongariro National Park :). Ik herken het helemaal. Ook de zwaveldorpen... Rotorua was al net zo stinkend. Het scheelt alleen dat het bij jullie lijkt op LOTR en bij mij is het echt LOTR :).

Succes bij de Rocky's!

• 05 Oktober 2008 - 06:59

Joyce:

Heeej jongens,

Jezus wat mooie foto's, zouden zomaar van wallpaper.nl kunnen afkomen. Ben echt jaloers op jullie. Ziet er indrukwekkend uit zeg. Ik hoop dat de volgende plaats jullie ook zoveel moois zal opleven. Ik wacht op jullie volgend verhaal.

Groetjes Kus Joyce

• 05 Oktober 2008 - 08:02

Sylvie:

Hey jongens,

Leuk om jullie verhalen te lezen! Mooie foto's! Het beestje waarvan jullie vragen wat 't is, is een steenmarter :)
    Veel plezier nog!

Liefs

• 05 Oktober 2008 - 08:24

Tamara:

Wat een geweldige foto's. Lijkt me inderdaad niet moeilijk om daar een week rond te lopen. Toch vind ik het idee van de kromme die back to nature gaat akelig. Waar blijven de breezah's? :)

• 05 Oktober 2008 - 09:02

Tomke:

Jongens jongens,
    Ik dink dat der huul wat minse jaloers op och zien.!
    Ik in idder geval wal.

• 05 Oktober 2008 - 09:22

Je Broer:

Damn mannen,

wat een gave foto's. Vol afgunst zitten kijken. Blijf volop genieten van deze once-in-a-lifetimer!

Tot de volgende,
    Greetz,

Röbke

• 05 Oktober 2008 - 09:52

They En Yvon :

ja Paul dat is het helemaal he back to basic. Super gave foto's geweldig om te zien. Geniet ervan. Groetjes ook aan Tom. Wachten vol spanning op volgende contact.

Groetjes paps en mams

• 05 Oktober 2008 - 10:29

Janneke:

Heej tom,

Zo weer van alles mee gemaakt. Ik vindt het leuk. hoe jullie dit mee maken. jullie genieten ook ervan.
    Nog veel plezier daar.

Liefs janneke

• 05 Oktober 2008 - 11:11

Thomas Leppink:

Mannen,

te gek dat jullie in de states zijn. Wist ik helemaal niet. Leuk dat ik in mailinglijst zit. Ik wens jullie vanuit het herfstige Nederland een hele fijne tijd toe en hou jullie (op afstand) in de gaten.

Gr. Thomas

• 05 Oktober 2008 - 11:29

Wendy:

Oke oke, officieel jaloers :-)
    Veel plezier daar in de bergen, glij niet uit!
    Groetjes Wendy!

• 05 Oktober 2008 - 12:50

K'tje:

Amazing!! Was ik maar daar... Dit is werkelijk de ervaring van jullie leven. Enjoy it!

Van je zus

• 05 Oktober 2008 - 21:22

P:

Jongens... heb weer met veel plezier jullie verhaal doorgelezen. De foto's zijn ook erg mooi (de bijschriften trouwens ook) ;).

Spreek jullie wel weer. Veel plezier bij de rocky mountains.

• 06 Oktober 2008 - 06:51

Tom Raedts:

Heej jongens,

Zal maar steeds mijn achternaam bij het berichtje zetten, want er zijn veel Tom's die berichtjes achterlaten!!

Geweldig om de verhalen te lezen... Een weekje zo de natuur in is heerlijk maar ik denk dat jullie straks blij zijn om de bewoonde wereld in te gaan en lekker de kroeg en de vrouwen (of hebben jullie genoeg aan elkaar...:-)) op te zoeken..

Krijg wel goede zin van de foto's. Krijg je weer zin van om ook te gaan reizen!! Veel plezier nog en blijf genieten, ook van die kleine dingetjes... straks zul je merken dat je langzaam verwend begint te raken! Maar vanuit Venlo ben ik wel jaloers!

• 06 Oktober 2008 - 09:41

Martha:

Erg leuk om jullie te volgen!!!!!!!! Het ziet er allemaal super uit!
    groetjes Martha

• 06 Oktober 2008 - 12:28

Bas:

Het hooort bij je geweldige trip, maar vind dit wel erg soldide allemaal van jou.. hehe. Hopelik komen zo snel als mogelijk geen degelijke natuurfoto's en verhalen meer van bevers en kadavers, maar prachtige foto's van de blonde chicks met jouw in de hoofdrol. En ga zeker naar Cancoon, maak wel geld over.. je MOET gaan... hopelijk binnekort dus meer actie!

• 06 Oktober 2008 - 14:37

Linda:

Klinkt goed allemaal! Fotos zijn ook echt heel gaaf!! Heel veel plezier nog daaro!! (Zwemmen jullie btw altijd naakt? :P)
    Kusjexx

• 08 Oktober 2008 - 14:38

Jos:

Leg nog eens uit: wat is er mis met een dikke SUV van uitkijkpunt naar uitkijkpunt rijden?
    Lijkt er op dat jullie het prima naar jullie zin hebben!!
    Veel plezier nog....
    Jos Sanders

• 08 Oktober 2008 - 17:37

Richard Jacobs:

Hey gasten!

gaat jullie goed af zo te zien in de USA!! Geweldig om jullie verhalen te lezen en ik blijf jullie volgen..
    Veel plezier nog!

Groetjes Richard

• 10 Oktober 2008 - 08:35

Hugo:

Met veel plezier lezen we jullie berichten uit het wilde westen. Jammer dat jullie niet konden raften op de Colorado river. Dat is werkelijk een belevenis, vang een indiaan en probeer het alsnog. Veel plezier in de rockies. Toch wel toeval dat terwijl jullie vlak bij 'hole in the mountain' zijn'the Sundance Kid het loodje legt. We wensen jullie nog veel avonturen toe en geniet ervan ook in naam van de andere collega's van Klein Zwitserland.

• 13 Oktober 2008 - 16:07

Robin:

Hee jongens!

Eindelijk ook een berichtje van mij ;)
    Leuke verhalen en foto's! Ik word er jaloers van!

Heel veel plezier nog!

Kus x

• 14 Oktober 2008 - 16:29

Daniel Ambroz:

Jonges,

Ik vind t geweldig om jullie enthousiaste verhalen te lezen. De foto's spreken ook boekdelen en ik ga er vanuit dat jullie je goed amuseren!!

Groeten,

Daniel

• 14 Oktober 2008 - 19:30

Anouk:

hey Puul en Tom,

ik had nao pas tied um de verhaole echt good te lezen, en ik heb dr van genoten!! geweldig!! en de foto's zien auk um van te genieten. ik weer dr een bietje jaloers van!!(gelukkig heuf ik nog maar 3,5 week te wachten op mien reisje!!)

geniet nog van ugge heerlijke reis en ik zal de verhaole via de site volgen!

gr. Anouk